Monday 23 November 2015

Karipap
Karipap
Kulit Karipap:
500 tepung gandum
5 sb mentega
5 sb minyak masak
21 sb air
1 biji telur
sedikit garam

Inti Karipap:
1 ketul daging kisar Ramly
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1" halia
2 sb rempah kari daging
1 biji kentang saiz kecil
sedikit daun kari
sedikit air
sedikit garam

Cara membuat inti karipap:
Bawang besar, bawang putih dan halia dicincang halus. Kentang didadu kecil. Rempah kari dibancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes.

Panaskan minyak. Goreng kentang hingga kuning, kemudian angkat dan ketepikan. Tambah minyak jika perlu dan tumis pula bawang-bawang dan halia hingga wangi. Masukkan daging cincang dan goreng hingga daging hampir masak. Masukkan pes kari, daun kari dan tumis lagi. Jika kering, masuk air sedikit sahaja. Inti perlu kering supaya karipap tidak lembab bila bakar. Akhir sekali, masukkan kentang yang telah digoreng terlebih dahulu dan perasakan inti dengan garam.

Sejukkan inti dahulu sebelum digunakan.

Cara membuat kulit karipap:
Cairkan mentega dan masukkan kedalam tepung. Kemudian panaskan pula minyak masak dan masukkan kedalam tepung. Masuk air sedikit-sedikit diikuti dengan garam dan gaul lagi.

Pecahkan telur di dalam bekas dan pukul sedikit. Masuk telur kedalam tepung tadi dan uli hingga sebati.

Ambil sedikit adunan, canaikan dan masukkan inti. Terpulang kepada anda samada nak kelim tepi karipap sendiri atau nak guna acuan karipap.

Panaskan minyak dan goreng karipap hingga kuning-kekuningan. Pastikan minyak tidak terlalu panas bila dimasukkan karipap bagi mengelakkan kulit menjadi bergerutu.

No comments:

Post a Comment